مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: پایش انجام شده بر روی سی‌وسه پل پس از بارش‌های پاییزی اخیر نشان می‌دهد که خطر خاصی سقف‌ها و رواق‌های این پل تاریخی را تهدید نمی‌کند.

خطری سقف‌های سی وسه پل اصفهان را تهدید نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین، بدنبال بارش های پاییزی روز جمعه ۱۴ آبان در شهر اصفهان، تصویری از سقف های سی و سه پل در شبکه های اجتماعی منتشر شد که برخی از دوستداران میراث فرهنگی نسبت به احتمال نم کشیدن رواق ها و دیوارهای این پل تاریخی اظهار نگرانی کردند.

شهرام امیری افزود: پایش طبقه‌های فوقانی پل تاریخی سی و سه پل پس از بارش های پاییزی ۲ روز اخیر توسط مرمتگران اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان انجام و مشخص شد که مقداری آثار نم از قدیم بر روی سقف ها باقی مانده (داغ آب) که بدلیل بارندگی اخیر، مرطوب شده و نِمود بیشتری پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در این پایش، سقف ها و رواق های سی و سه پل بطور دقیق و متر به متر بررسی شد، اظهار داشت: پایش اخیر نشان داد که بارندگی مشکلی برای سقف ها و رواق های این پل تاریخی ایجاد نکرده است اما در مجموع،  بخش هایی از این پل نیاز به مرمت، استحکام‌بخشی و بَندکِشی دارد.

امیری با بیان اینکه آثار "داغ آب" از سال های گذشته بر روی سقف ها و رواق های سی و سه پل وجود داشته و مَنظر آنها را مخدوش کرده است، اظهار داشت: لازم است که رفع آنها تا جای ممکن در دستور کار قرار گیرد بطوریکه به پل آسیب وارد نشود.

وی با تاکید بر اینکه سی و سه پل بعنوان پل تاریخی ۲ طبقه و بدلیل عظمت و آجری بودن باید بطور دائم مورد پایش و محافظت قرار گیرد، تصریح کرد: همه بناهای تاریخی اصفهان در ابتدای فصل پاییز و قبل از آغاز بارندگی ها، مورد پایش قرار می گیرند و مواردی مانند ناودان، پشت بام ها و راه آب ها بررسی می شوند.

سی‌وسه پل یا پل ' الله وردی خان ' شاهکاری از آثار دوران صفوی و یکی از قدیمی و طولانی‌ترین پل‌های تاریخی زاینده‌رود در شهر اصفهان است که ۴۰۰ سال قبل بر بستر این رودخانه بنا شد.
این پل ۲۹۵ متر درازا و ۱۴ متر پهنا دارد و درازترین پل بر روی زاینده‌رود است که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت بعنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یک‌هزار و ۹۰۰ اثر ثبت ملی شدند.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به ثبت جهانی رسیده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.